Fotturer Lofoten
Nusfjord er det perfekte utgangspunktet for å utforske det arktiske landskapet til fots. Enten du ser for deg en rolig spasertur langs den pittoreske kysten eller et mer utfordrende eventyr til de majestetiske fjelltoppene, har vi noe å tilby. Uansett hvilken tur du velger, kommer du til å sitte igjen med minneverdige opplevelser fra det unike landskapet i Lofoten – fra flora til fauna, fra hav til fjell.

FOTTUR TIL NUSFJORD FYRTÅRN (ENKEL)

En kort og fin tur forbi historiske rorbuer sør for havna, gjennom et lett skogkledd område og ut til det værbitte fyrtårnet som ruver oppå de glattslipte steinene.

Turen:

Fra havna fortsetter du sørover langs veien som fører deg forbi rorbuer på venstre side. Følg denne løypa til veien ender og løypa fortsetter gjennom engen. Området kan være ganske vått etter at det har regnet eller snødd, så sørg for at du har på deg gode, vanntette sko.

Herfra følger du løypa videre til venstre og mellom to små åser. Gå gjennom denne lille dalen, og snart ser du det lille fyrtårnet som hviler på toppen av sin egen øy. Følg løypa til du kommer til den lille broen som du kan krysse over til fyrtårnet.

Fra dette utsiktspunktet har du det åpne havet mot sør og en fantastisk utsikt over Nusfjord-viken mot nord. Ta med en piknikkurv, eller bare nyt utsikten før du drar tilbake til Nusfjord Arctic Resort langs den samme ruten. Det er mange små stier i nærheten som er laget av de lokale innbyggerne og sauene deres, så sørg for å følge kartet så du er sikker på at du går i riktig retning.

Sesong: Mai–oktober
Vanskelighetsgrad: Enkel
Avstand: 2,2 kilometer (totalt frem og tilbake)
Varighet: 0,5–1 time

NUSFJORD TIL MELLAVATNET (ENKEL)

Nyt denne lette fotturen til de spektakulære innsjøene vest for Nusfjord Arctic Resort. Løypa følger en mindre kjent vei opp en lett stigning, og i løpet av noen minutter befinner du deg langt unna landsbyens støy, omkranset av den vakre naturen rundt innsjøen Mellavatnet.

Turen:

Fra resepsjonen i Landhandleriet følger du veien rett vestover mot de høye fjellene i det fjerne. Følg denne veien omtrent 200 meter mens den svinger svakt mot nord, forbi den offentlige parkeringsplassen til høyre. Hold deg til venstre forbi det siste huset i enden av veien og følg grusveien inn i skogen.

Du passerer den første lille innsjøen, Nervatnet, til venstre. Fortsett 500 meter videre på grusveien til du når østsiden av Mellavatnet. Her finner du et ildsted og mange steder hvor du kan nyte en piknik ved bredden av innsjøen. Herfra har du uendelig med muligheter. Kryss broen over bekken og utforsk skogen, følg en av de mange små dyrestiene eller gå langs med innsjøen til neste topp. Følg samme vei tilbake til Nusfjord.

Sesong: Mai–oktober
Vanskelighetsgrad: Enkel
Avstand: 1,3 kilometer (totalt frem og tilbake)
Stigning: 50 meter
Varighet: 0,5–1 time

TØNSÅSHEIA (MEDIUM)

Fotturen til Tønsåsheia og Mosestinden er et to-i-ett-eventyr. Disse to toppene ligger så nærme hverandre at du enkelt kan bestige begge på ett forsøk. Flakstadøyas høyeste topp gir utrolig utsikt over havet og fjellene rundt, og et overblikk over den pittoreske fiskerlandsbyen.
Løypa til Tønsåsheia starter bare noen hundre meter fra Nusfjord Arctic Resort.

Vi tilbyr også guidede turer på denne fotturen, inkludert fjellklatring til Stjernetinden, på forespørsel. Ta kontakt for mer informasjon og pris.

Turen:
Turen til Mosestinden og Tønsåsheia begynner noen hundre meter sør for sentrum av Nusfjord Arctic Resort. Følg veien langs vannet som tar deg forbi alle de historiske røde rorbuene.

Starten på denne løypa er markert med et skilt, «Fiskesti», som peker deg bort fra havet og innover i fjellet. Etter at du har fulgt denne stien rundt 300 meter, ser du et veiskille som er markert av en stang med en grønn topp. For å komme til Mosetinden og Tønsåsheia svinger du til høyre ved denne stolpen og følger stien oppover den lille bakken. Fortsett i denne retningen minst 100 meter. Stien tar deg oppover, nedover og tilbake oppover igjen. Sørg for at du ikke kommer inn på kyststien igjen via en av de små sauestiene.

Merk: Følg kartet vårt for å være sikker på at du holder deg på riktig vei i begynnelsen, ettersom tilfeldige kryssende stier laget av lokale sauer kan være litt forvirrende.

Den neste kilometeren tar deg oppover og nedover på en myk fjellvei. Noen områder kan være ganske våte på grunn av bekker eller regnskurer, så bruk egnede sko som holder føttene tørre gjennom hele turen.

Halvveis gjennom turen kommer du til det mest krevende partiet som er en bratt sti med løs grus. Denne delen av løypa har en stigning på 100 meter, og det er viktig å ha respekt for denne utfordringen så du holder deg trygg. Husk å ta det rolig på vei opp, og press hælene ned i stien på vei ned for bedre fotfeste. Terrenget før og etter denne delen av løypa er veldig stabilt og enkelt.

Når du har gått rundt to tredjedeler av løypa, kommer du til et stort platå hvor du ser en steinhaug på høyre side av stien. Følg denne stien rett oppover for de siste 300 meterne med stigning til toppen av fjellet.

Når du når toppen av den bratte bakken, forsvinner stien. Fortsett nordøstover over det flate platået til du når Mosestinden som gir deg utsikt over fjorden og dalene under. Fra dette utsiktspunktet kan du se Nusfjord under, det mektige havet i øst og Stjernhauet til venstre. De høye toppene bak deg er Stjerntinden og Tønsåsheia.

For å fortsette til Tønsåsheia går du til det høyeste punktet på platået. En smal åskam forbinder deg med fjelltoppen. Du kan gå på sørsiden eller på toppen av åskammen. Det er flere forskjellige trygge veier å velge mellom, men det er anbefalt å klatre på sørsiden av åskammen hvis det blåser.

Etter noen hundre meter ser du et metallskilt som markerer toppen av Tønsåsheia, som er plasser på den smale toppen. Vær forsiktig hvis det blåser, for det er ikke så god plass på toppen. Fra toppen av Tønsåsheia ser du den utrolige utsikten over Nusfjord i øst, Kjelfjorden og resten av Flakstadøya i vest og Stjernetinden i nord. Sørvest for Tønsåsheia ligger Moskenesøya, øya med eventyrlige utflukter til Munken, Bunes strand, og Helvetestind.

Sesong: Juni–oktober
Vanskelighetsgrad: Utfordrende
Avstand: 7,2 kilometers (totalt frem og tilbake)